Monday, March 28, 2011

8 montS ady & kisah Mee Kari

salam...entry kali ni nk post gmbr aku yg dah nk msuk 8 bln n cite pertama kali msk mee kari. Sejak last wek teragak nk mkn mee kari mama aku tp apekan daya..mama jauh n klu dtg sni x sempt nk mama msk....so aku juz mintak resipi n try wat sendiri....ni ade gmbr bhn2 yg sempt aku amik....first nk enterframe dl gmbr mummy wif 8 months ady!!!comel x??


ms pki bj ni mintak hubby amikkan pic coz skang dh 8 bln..nk gak tgk pic aku cmne ble dh sarat ni...tp ramai ckp x bpe besar perut aku ni.....myb aku ikut mama aku pregy dl2...coz mama ckp dah 8 bln pun bole pki bj kurung lg...same la n aku....aku still bole pki bj kurung g keje...apepun mmg aku excited tgk pic ni....suke2!!

oklaaa...dah abis bab melaram n bj maxi tu....klu ade yg berkenan gtaulahh mmg murah n puas hati pki bj tu...sebenrnyee bj tu bkn untuk preggy tp coz perut aku ni x besar sgt so still bole pki kate uncle cina yg jual tu:)

ok bahan2 untuk wat mee kari ni:


1. isi or tulang ayam(ikut suke nk bnyak mane)
2. fish cake or fish ball(bole goreng dl )
3. cili kering(2 sudu besar)
4. bawang besar 2 ulas + bwg putih (3 ulas) ikan bilis 1 genggam( blender yee)
5. rempah kari daging ( 3 sudu besar)
6. santan (klu pki kotak 1/2 je pun dh cukup)
7. air (3 cawan)
8. 1 bungkus mee kuning
9. sawi (dicelur)
10. lada hijau
11. limau nipis
12 daun sup or daun bwg
13. bwg goreng



sebahagian bahan2 yg dperlukan





panaskan minyak

cara2 msk kuah mee kari:

1. panaskan minyak dlm periuk
2. masukkan bahan yg dh blender n lada kering
3. tumis smpi garing
4. msukkan rempah kari n air
5. kacau smpi rata masuukan ayam n fish cake
6. masukan garam n biar sebati
7. lastly msukkan santan n kcu...
dah siap...bahan2 len tuk ulaman2 dye....



ms tumis

oppsss tu tangan hubby yeee.....

taraaa!!!!terliur x??

tu je laaa yg dpt aku kongsikan untuk ilmu memasak kali ni.....sori x amik pic ms mkn coz dh lapar sgt....daaaa




No comments:

Post a Comment